Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Անցել էր Տարկովսկու դպրոցը և անհանդուրժող էր այն թափթփվածության հանդեպ, որ հաճախ էր պատահում «Հայֆիլմում»

Անցել էր Տարկովսկու դպրոցը և անհանդուրժող  էր այն թափթփվածության հանդեպ, որ հաճախ էր պատահում «Հայֆիլմում»
08.05.2018 | 01:43

2004 թվականի իմ «Օթյակ» հեռուստաշարքի հաղորդումներից մեկը նվիրված էր տաղանդավոր կինոռեժիսոր ԲԱԳՐԱՏ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆԻՆ:

Կինոռեժիսորը ծնվել է Բաքվում, բայց այնտեղ երկար չի ապրել: Բագրատի ծնողները պարսկահպատակներ էին, և Հովհաննիսյանների ընտանիքը արտաքսվում է Իրան: Ապրել են Թավրիզում, ապա տեղափոխվել Թեհրան: Ի դեպ, ռեժիսորի մասին նյութ է զետեղված «Իրանի նշանավոր հայերը» հանրագիտարանում:


Կյանքը դժվար էր: Չնայած Բագրատը տան միակ զավակն էր, աշխատել սկսեց վաղ հասակից. և կոշկակար էր, և էլեկտրիկ... Աշխատասեր և համառ պատանի էր: Հետագայում Հովհաննիսյանների ընտանիքը տեղափոխվում է Երևան: Ավարտելով Երևանի պետական համալսարանը՝ Բագրատը մեկնում է Մոսկվա և ընդունվում Գորկու անվան գրականության ինստիտուտի ասպիրանտուրա:
Հաղորդմանը մասնակցում էր ռեժիսորի այրին՝ Երևանի պատանի հանդիսատեսի թատրոնի առաջատար դերասանուհի Անահիտ Ղուկասյանը: Ահա թե ինչ պատմեց նա.
-Բագրատը բախտացույցով առյուծ էր: Առյուծները ազնվաբարո են, իշխող, ծնված են ղեկավարելու: Միևնույն ժամանակ արտաքնապես գրավիչ են, հմայիչ: Իսկ ծնվել էր նա օձի՝ իմաստության տարում:


Ասպիրանտուրայում նրա գիտական թեզի թեման Գրեմ Գրինի ստեղծագործությունն էր: Այդ ժամանակահատվածում Գրինը ինչ-որ բանով չէր գոհացրել խորհրդային ղեկավարներին, և Բագրատին առաջարկեցին թեման փոխել: Իսկ աշխատանքն արդեն պատրաստ էր: Բագրատը կտրականապես հրաժարվեց թեման փոխելուց: Եվ դժվար է պատկերացնել, թե ինչպես կդասավորվեր նրա հետագա կյանքը, եթե չհանդիպեր Անդրեյ Տարկովսկուն: Նրանք դարձան մտերիմ ընկերներ: Տարկովսկին նրան հրավիրեց աշխատելու «Անդրեյ Ռուբլյով» ֆիլմում որպես ասիստենտ: Բագրատը նույնիսկ նկարվեց փոքրիկ դրվագում: Կարելի է ասել, որ կինեմատոգրաֆիական կրթությունը նա ստացավ Տարկովսկու մոտ, որը Բագրատին համարում էր իր միակ աշակերտը: Հետագայում Տարկովսկին դարձավ Բագրատի առաջին լիամետրաժ խաղարկային կինոնկարի` «Հնձանի» գեղարվեստական ղեկավարը:
Տարբեր բնավորության տեր անհատներ էին, արվեստագետներ, սակայն նրանց ընկերությունը զարմանալիորեն ամուր էր: Երբ Բագրատը վերադարձավ Երևան, սկսվեց նամակագրություն երկու տաղանդավոր արվեստագետների միջև: Այդ խելացի, անկեղծ նամակներում նրանք փոխանակում էին գաղափարներ, ստեղծագործական մտահղացումներ: Այդ նամակները ես հանձնել եմ Հայաստանի պետական արխիվին: «Հնձանի» սցենարի վրա նրանք աշխատում էին միասին, միասին էին ընտրում «նատուրան» նկարահանումների համար:


Բագրատը տաղավարային նկարահանումներ չէր սիրում, համարում էր, որ այդ նկարահանումները կինո են բերում թատերայնության տարրեր: Իր բոլոր ֆիլմերը նկարահանում էր բնապայմաններում, որոնք շատ նուրբ էր զգում: Բագրատի առաջին ֆիլմը «Աղքատի պատիվը» կարճամետրաժն էր: Այն թումանյանական ալմանախի ֆիլմերից մեկն էր: Այդ ժամանակահատվածի մասին ես դժվարանում եմ խոսել, որովհետև Բագրատի հետ դեռ ծանոթ չէի: Եվ ահա նա անսպասելի հրավիրեց ինձ «Աշնան արև» (ըստ Հրանտ Մաթևոսյանի) ֆիլմի փորձերին: Աղունի կերպարը ինձ շատ հետաքրքրեց, դա իմ առաջին ծանոթությունն էր գրողի ստեղծագործության հետ: Աղունի դերի թեկնածուները շատ էին: Եվ եթե հաստատեին ինձ, դա կլիներ իմ առաջին կինոդերը: Բագրատն ինձ ընտրեց: Շատ էի վախենում. առաջին դերը կինոյում, այն էլ անծանոթ ու շատ խիստ ռեժիսորի մոտ: Երբ դիտեցի նկարահանված նյութը, շատ զարմացա. «Մի՞թե այդ ես եմ, մի՞թե կարող էի այդպես խաղալ»: Բագրատի հետ դժվար էր և միաժամանակ հեշտ. նա դերասանից ստանում էր այն, ինչ ուզում էր: Իսկ ամենակարևորը՝ նա օգնում էր դերասանին՝ հավատալու սեփական ուժերին և հնարավորություններին: Նկարահանման հրապարակում Բագրատը դաժան էր, խիստ էր բոլորի նկատմամբ, բայց դերասաններին շատ էր սիրում: Իսկ նրա ֆիլմերում նկարահանվում էին և վարպետները (Գուրգեն և Կարեն Ջանիբեկյանները, Խորեն Աբրահամյանը, Սոս Սարգսյանը, Գալյա Նովենցը...), և երիտասարդները, որոնք իրենց առաջին քայլերն էին անում կինոյում: «Աշնան արևը» երկար ժամանակ չէր ցուցադրվում, ինչպես ասում են՝ դարակում էր, համարվում էր հակասովետական: Ֆիլմում բացակայում էր կոլտնտեսային երջանիկ կյանքը, չկային հերոս կոլտնտեսականներ, նույնիսկ տրակտոր չկար... Իսկ հերոսուհին էլ՝ դժբախտ կին: Թույլ տվեցին ընդամենը 8 պատճեն հանել ակումբներում ցուցադրելու համար, առանց կրկնօրինակման իրավունքի և նույնիսկ առանց ենթագրի (սուբտիտր): «Պերեստրոյկայից» հետո ֆիլմն էկրան բարձրացավ, արժանացավ թե քննադատների, թե հանդիսատեսի բարձր գնահատականին: Բագրատը երջանիկ էր:
«Աշնան արևը» Բագրատի ամենանշանավոր և սիրելի ֆիլմն էր: Այդ ֆիլմից հետո հայկական կինո մտավ ռեժիսոր Բագրատ Հովհաննիսյանի գեղագիտությունը: Իհարկե, Բագրատի համար դժվար էր աշխատել Հրանտ Մաթևոսյանի հետ: Բախումները հաճախ էին, բայց այդ ստեղծագործական վեճերը բերեցին գեղեցիկ արդյունք: Երկու արվեստագետներն էլ հասկացան, որ չեն կարող առանց մեկը մյուսի:


«Աշնան արևը» նկարահանվում էր լճացման տարիներին: Իսկական, ազնիվ արվեստագետի համար հեշտ չէր, դժվար էր: Այդպիսի արվեստագետներից էր և Բագրատ Հովհաննիսյանը: Նա երբեք չընկալեց, չընդունեց չինովնիկներին, որոնց համարում էր իր հնարավոր հակառակորդները: Հենց նրանք թույլ չտվեցին ստեղծել «Երկիր Նաիրի» (ըստ Ե. Չարենցի), «Սինյոր Մարտիրոս» (ըստ Ա. Այվազյանի), «Այլ կյանք» (ըստ Յուրի Տրիֆոնովի) ֆիլմերը: Այդ ֆիլմերը որոշակիորեն նույն երևույթը կդառնային, ինչպիսիք էին «Աշնան արևը» և «Հնձանը»:
-Ցավալի է, որ ստեղծագործական կապը Յուրի Տրիֆոնովի հետ չկայացավ, նրանք լավ բարեկամներ էին: Բագրատը չէր ներում իրեն, որ մերժեց Բոնդարչուկին, որը հրավիրում էր նրան ֆիլմ նկարահանելու Մոսկվայում: Հրաժարվեց, որովհետև չէր ցանկանում կտրվել հարազատ հողից: Մոսկվայում Բագրատին ջերմ էին վերաբերվում, հաշվի էին առնում նրա կարծիքը, բարձր էին գնահատում: Մի անգամ «հՏՉպՑրՍՌռ ֆՍՐՈվ» ամսագրից տեղեկացանք, որ «Աշնան արևը» տեղ էր զբաղեցրել տարվա 10 լավագույն սովետական ֆիլմերի ցուցակում: Այստեղ այդ մասին ոչ ոք չգիտեր: Իսկ «Հնձանը» արժանացել էր միջազգային կինոփառատոնի մրցանակի:


Բագրատ Հովհաննիսյանը ոչ մի սխալ, ոչ մի վրիպում չէր ներում, արվեստում փոխզիջման երբեք չէր գնում: Առաջին հերթին խիստ էր իր նկատմամբ: Եթե ինչ-որ բան արդեն «հավաքած» ֆիլմում նրան դուր չէր գալիս, առանց տատանվելու սկսում էր վերամոնտաժը: Իրեն չէր խնայում: Նա անցել էր Տարկովսկու դպրոցը և շատ անհանդուրժող էր այն թափթփվածության հանդեպ, որ հաճախ էր պատահում «Հայֆիլմում»:
-Բագրատի հետ շփվելը հեշտ չէր: Նա շուտ էր բռնկվում, շատ շուտ էլ հանգստանում էր, տրամադրությունը հաճախ էր փոխվում: Շատ պահանջկոտ ու հավատարիմ էր ընկերության հանդեպ: Նրանց, ովքեր մի երկու անգամ հանդիպում էին, բաժակ բարձրացնում ու ընկերներ էին համարում միմյանց, նա չէր ընդունում: Նրա չափանիշներն այլ էին:
Չէր սիրում մերժել մարդկանց, սակայն ազնվությունն ու շիտակությունը թույլ չէին տալիս ստել: ՈՒ երբ պետք է որևէ մեկին մերժեր, շատ ծանր էր տանում, մեծ ապրումներ էր ունենում:
Ընտանեկան հարաբերություններում կոնսերվատիվ էր, բառացիորեն էր ընկալում «Իմ տունն իմ ամրոցն է» արտահայտությունը: Շատ խանդոտ էր: Շատ էր սիրում դստերը՝ Նունեին, որը շարունակում է հոր գործը՝ ռեժիսոր է բանասիրական կրթությամբ:


«Աշնան արևից» հետո Բագրատ Հովհաննիսյանը նկարահանեց «Տերը» (կրկին ըստ Հրանտ Մաթևոսյանի) և «Ադամամութ» (ըստ Վահագն Գրիգորյանի): Հաջողված ֆիլմեր էին, ստացել էին բարձր գնահատական, բայց ռեժիսորը «Աշնան արևն» էր համարում իր գլխավոր ֆիլմը:
-Ցավոք, Բագրատը քիչ ֆիլմեր ստեղծեց, վեց տարին մեկ՝ մեկական ֆիլմ: Ես կատակում էի. «Ծննդաբերում ես փղի նման»: Դա գալիս էր նրա բնավորությունից. շատ պահանջկոտ էր, ատում էր փնթիությունը: Լինելով արտակարգ մաքուր մարդ, նա միշտ տառապում էր իր չափից ավելի նրբանկատությունից: Այդ պատճառով էլ չդիմացավ...


Գարիկ ՂԱԶԱՐՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2258

Մեկնաբանություններ